Topic 6: History and society

In this topic you will discuss historical events and dates and see how much you know about each other's countries. You will review expressions of year and talk about important cultural figures. You can also address recent events and your own experience of living through historical times.

В этой теме обсудите исторические события и значимые даты в истории ваших стран, а также проверите ваши познания в истории. Вы повторите даты и поговорите об известных исторических лидерах. Вы также можете поговорить о событиях последних лет.

Повторите слова по теме "История и общество"

Вопросы на русском

  1. Назови́ три ва́жные да́ты в исто́рии твое́й страны́ до двадца́того ве́ка? (name 3 important dates in the history of your country before the 20th century You should be able to say the year; you can follow up with event details in English).

  2. Назови́ три ва́жные да́ты в исто́рии твое́й страны́ в двадца́том и́ли два́дцать пе́рвом ве́ке.

  3. Назови́ трёх изве́стных ли́деров в исто́рии твое́й страны́. (Кто э́то? Когда́ они́ жи́ли? Что они́ сде́лали для страны́?)

  4. Каки́е истори́ческие собы́тия (events) зна́ют все шко́льники?

  5. По-твоему, каки́е истори́ческие герои особенно популярны сейчас?

  6. У тебя есть люби́мые фи́льмы или сериа́лы об истории? О чём они? Какие исторические фильмы ты можешь порекомендова́ть?

  7. Како́й твой люби́мый истори́ческий пери́од и почему́?

  8. Compare your perspectives, name 3 important events in the history of your partner’s country: Что ты зна́ешь об исто́рии Аме́рики/ об исто́рии Росси́и в двадца́том ве́ке?

  9. Compare your perspectives, name 3 important events in the history of your partner’s country: Что ты зна́ешь об исто́рии Аме́рики/ об исто́рии Росси́и в двадца́ть первом ве́ке?

  10. Твои́ роди́тели и́ли ба́бушка и де́душка расска́зывали тебе́ о жи́зни в СССР? Что они́ расска́зывали?

  11. Кто твой люби́мый истори́ческий де́ятель и почему́?

  12. По-тво́ему, каки́е ли́деры игра́ли ва́жную роль в исто́рии твое́й страны́ в двадца́том и в два́дцать пе́рвом ве́ке?

  13. По-тво́ему, како́е гла́вное истори́ческое собы́тие в твое́й жи́зни? Когда́ оно́ произошло́?

  14. В твоём го́роде мно́го истори́ческих па́мятников? Расскажи́ об одно́м и́ли о двух: где́ они нахо́дятся? Кому́ э́ти памятники?

  15. Каки́е твои́ люби́мые истори́ческие места́: музе́и, це́ркви, па́рки? Пожалуйста, расскажи мне об одном месте и покажи фотографии.

  16. Ты зна́ешь, како́е са́мое дре́внее зда́ние в твоём го́роде?

  17. Когда́ в твое́й стране́ бы́ли обще́ственные проте́сты? И́з-за чего́ бы́ли проте́сты?

  18. Е́сли я хочу́ бо́льше узна́ть об исто́рии Аме́рики, в како́й го́род мне на́до пое́хать?

  19. Вопро́с для ру́сского студе́нта: е́сли ты уже́ был(а) в Аме́рике, что тебя́ удиви́ло, когда́ ты туда́ прие́хал? (what surprised you?)

  20. Вопро́с для америка́нского студе́нта: е́сли ты уже́ был(а) в Росси́и, что тебя́ удиви́ло?


Вопросы на английском

  1. Name three important dates in the history of your country before the 20th century (You should be able to say the year; you can follow up with event details in English).

  2. Name three important dates in the history of your country in the twentieth or twenty-first centuries.

  3. Name three famous leaders in the history of your country. Describe this person (When did they live? What did they do for the country?)

  4. What historical events do all schoolchildren know?

  5. Which historical heroes do you think are especially popular now?

  6. Do you have any favorite movies or TV series about history? What are they about? What historical films can you recommend?

  7. What is your favorite historical period and why?

  8. Compare your perspectives, name 3 important events in the history of your partner's country: What do you know about the history of America / about the history of Russia in the twentieth century?

  9. Compare your perspectives, name 3 important events in the history of your partner's country: What do you know about the history of America / about the history of Russia in the twenty-first century?

  10. Did your parents or grandmother and grandfather tell you about life in the USSR? What did they say?

  11. Who is your favorite historical figure, and why?

  12. What leaders do you think played an important role in the history of your country in the twentieth and twenty-first centuries?

  13. What do you think is the main historical event in your life? When did it happen?

  14. Are there many historical monuments in your city? Tell us about one or two: where are they? Who are these monuments?

  15. What are your favorite historical sites: museums, churches, parks? Please tell me about one place and show me pictures.

  16. Do you know which is the oldest building in your city?

  17. If I want to learn more about the history of America, which city should I go to?

  18. In recent years, when did public protests in your country? What were the causes of the protests

  19. A question for the Russian student: if you have already been to America, what surprised you when you arrived there? (what surprised you?)

  20. A question for the American student: if you've already been to Russia, what surprised you?

Ролевая игра

Interview for a blog


American student: You are an American journalist traveling in Russia and interviewing Russian students for your blog on history, culture, and society. Introduce yourself, say that you are interested in history and you would like to ask some questions. Use polite forms and ask your interlocutor about:

  • Where they are from, when they were born;

  • What they remember or know about Soviet history;

  • Who is their favorite political leader or historical figure;

  • Which three words they think about when they say "Russia";

  • What is a Russian cultural symbol;

  • Which monuments represent Russian history and culture;

  • Is there such thing as a Russian national character?


Thank them for their answers in the end, share your contact email.


Russian student: Respond from your personal point of view, use polite register, share your views and associations. Describe your favorite monuments and historical places. Share your ideas about cultural symbols and national character.


Switch roles so that Russian student is the journalist who asks an American student about cultural symbols, historical places, important events and views on national character.


Интервью для блога

Американский студент: Вы - американский журналист, который путешествует по России и берет интервью у российских студентов для своего блога об истории, культуре и обществе. Представьтесь, скажите, что вы интересуетесь историей и хотите задать несколько вопросов. Задайте собеседнику следующие вопросы:

  • Откуда они, когда родились;

  • Что они помнят или знают о советской истории;

  • Кто их любимый политический лидер или историческая личность;

  • Какие три слова ассоциируются со словом "Россия";

  • Пример культурного символа России;

  • Какие памятники представляют историю и культуру России;

  • Существует ли русский национальный характер?

В конце поблагодарите их за ответы, поделитесь своим контактным мейлом.

Русский студент: отвечайте с вашей точки зрения, но продолжайте говорить в вежливом регистре, делитесь своими взглядами и ассоциациями. Опишите свои любимые памятники и исторические места. Поделитесь своими идеями о культурных символах и национальном характере.

Поменяйтесь ролями так, чтобы российский студент стал журналистом, который спрашивает американского студента о культурных символах, исторических местах, важных событиях и взглядах на национальный характер.

Дополнительные задания

1) Take a virtual tour of the Moscow-based History Museum and answer the following questions:

  1. How many artifacts are in the History Museum?

  2. How did Russia become a great country, according to the host?

  3. Who founded the museum?

  4. Кольчуга - what is it and why is it a symbol of Russia's liberation from Tatar-Mongol Yoke?

  5. Whose globe was it?

  6. Why does he mention Moscow University at the end?

2) Do you have a favorite historical museum? Please describe it and share a link to the website