Topic 8: Family

In this conversation, you will talk about your families in more details and practice biographical descriptions (talking about age, profession, education, family status), including saying the year of an event. You can also discuss visual appearance and character traits of your family members and describe who you resemble. Grammar review includes Dative case (describing age and using such words as "звонить, помогать"), as well as different contexts of Accusative and Genitive case.

В этом разговоре о семье вы можете поделиться интересными историями о ваших родственниках, рассказать о биографии. Вы также можете описать внешность и характер и рассказать, на кого вы похожи.

  1. Review new words and expressions (family; appearance)

Word list from Quizlet cards

Family terms:

grandmother - ба́бушка (f)

brother - брат (братья)

grandfather - де́душка (m)

child - ребёнок

children - де́ти (pl)

daughter - дочь (f pl. до́чери)

uncle - дя́дя (m)

cousin - двою́родный брат, двою́родная сестра

wife - жена́ (f pl. жёны)

cat - кот (m), ко́шка (f)

mother - мама, мать (f pl. ма́тери) - mother

husband - муж (m. pl. мужья́)

father - папа, оте́ц (m pl. отцы́)

parents - роди́тели (pl)

family - семья́ (f pl. се́мьи)

sister - сестра́ (f pl. сёстры)

dog - соба́ка (f.)

son - сын (m pl. сыновья́)

aunt - тётя (f.)

older (adjective) - стáрший, стáршая, стáршие

younger (adjective) - млáдший, млáдшая, млáдшие

together - вмéсте

retirement; [to be] retired - пéнсия, на пéнсии

young - молодóй, молодáя, молоды́е

old - стáрый, стáрая, стáрые

to know, to be acquainted with - знать (-ай-) (я знáю, ты знáешь, он знает, мы знаем, вы знаете, они знáют; знал, знала, знали)

to understand - понимáть (-ай-)

to have the ability, to know hot to do smth. - уметь (-ей-, I Conjugation)

to die - умерéть (past tense forms: у́мер, умерлá, у́мерли)

long time ago; for a while - давнó

already - ужé


People descriptions; some new verbs:

blue - голубóй (голубые глазá)

green - зелёный (зелёные глазá)

gray - сéрый (сéрые глаза)

brown (eyes) - кáрие глазá

eyes - глазá

hair - вóлосы

short hair - корóткие волосы

long hair - дли́нные волосы

light - свéтлый (свéтлые вóлосы)

dark - тёмный (тёмные вóлосы)

gray haired - седóй (он седóй, она седáя)

bald - лы́сый

he has a mustache / a beard - у негó есть усы́ / у негó есть бородá

eyeglasses - очки́

nice, good looking - симпати́чный / симпати́чная

tall/ not tall - высóкий (невысокий) / высóкая (невысóкая)

of average height - срéднего роста


boy - мáльчик

fellow, guy - пáрень (Gen/Acc: пáрня, plural: пáрни)

man - мужчи́на

(little) girl - дéвочка

teenage girl - дéвушка

woman - жéнщина

person, people - человéк, лю́ди

actor/actress - актёр/актриса (m/f)


to meet - встречáть (-ай-) - / встрéтить (-и-)

to look - выглядеть

Как ты выглядишь? Как он выглядит?

Ты хорошо выглядишь!

to call, to phone - звони́ть/позвони́ть (кому? + Dative)

to help (imperf.) - помогать (-ай-)

to help (perf.) - помочь (помогу́, помóжешь, помóжет, помóжем, помóжете, помóгут

can, to be able - мочь / смочь (могу́, мóжешь, мóжет, мóжем, мóжете, мóгут; past: мог, моглá, моглó, могли́)

to find, imperf. - находи́ть (что? кого?) (находи́ть: нахожу́, нахóдишь, нахóдит, ... нахóдят; Past: находил/а/и)

to find, perf. - найти́ (что? кого?) (найти́: найду́, найдёшь, найдёт, найдём, найдёте, найду́т

past: нашёл, нашлá, нашли́)


to like (+Dative subject) - нрáвиться/ понрáвиться (что? кому?)

Тебе нрáвится этот фильм?

Вам понрáвилась Москва?

to get acquainted, to meet - познакóмиться (где?)

мы познакóмились на лекции

to talk, to converse - разговáривать (-ай-)

to ask - спрáшивать (-ай-) / спроси́ть (когó? + Асс)

everybody, all - всé

problem - проблéма

answer - отвéт

2. Ask and answer these questions about family and biography:

Practice visual descriptions and talking about preferences:

  • use the cards to practice describing appearance

  • continue with the same set to practice using verb "нравится"

Questions from Quizlet cards

  1. How old are you? - Скóлько тебе лет?

  2. When (in which year) were you born? - В какóм году́ ты родился (родилась)?

  3. Where did you grow up? - Где ты вы́рос (вы́росла)?

  4. Where did you study at school? - Где ты учи́лся (училась) в шкóле?

  5. When did you graduate school? - В какóм году́ ты окóнчил(а) шкóлу?

  6. Follow-up questions: Как называется твоя школа? Тебе нравилось учиться в школе?

  7. When did you start studying at ...? (add university name) - В какóм году́ Вы нáчали учи́ться в ...? (add university name)

  8. When did you start studying Russian? - Когдá Вы нáчал (началá) учи́ть ру́сский язы́к? Почему́ ты у́чишь ру́сский?

  9. When will you graduate university? What do you want to do after the university? - В какóм году́ ты окóнчишь университет? Что ты хóчешь делать пóсле университета?

  10. Tell me about your mom... - Расскажи́ о твоей мáме.(как её зову́т, скóлько ей лет, как она вы́глядит. где она живёт и рабóтает, что она лю́бит дéлать?

  11. В какóм году́ родилáсь твоя мáма? Ты часто звони́шь маме?)

  12. Tell me about your dad - Расскажи́ о твоём пáпе (как егозову́т, скóлько ему лет, как он вы́глядит, где он живёт и рабóтает, что он лю́бит дéлать)

  13. When was your dad born? - В какóм году́ роди́лся твой пáпа?

  14. Do you have a brother or a sister? Please, tell about him. - У тебя есть брат или сестрá? Расскажи́ о нём (о ней). (describe age, appearance, work/study place, marital status, some hobbies and interests)

  15. Who do you help in your family and who helps you? - Кому́ ты помогáешь в семье? Кто помогáет тебе?

  16. Who do you resemble? - На когó ты похóж(а)?

  17. Do you have a grandmother or a grandfather? Please, tell about him. - У тебя есть бáбушка или дедушка? Расскажи́ о нём (о ней). (describe age, appearance, where they live, what languages they speak, what they like to do in their free time)

  18. Do you know where your grandmother's (or your grandfather's family is from)? When did they move to your hometown? - Ты знаешь, откуда семья твоей бáбушки (твоего дедушки)? Когда они переехали в твой родной город?

  19. In your opinion, who is the most interesting person in your family? Please, describe him/her - По-твоему, кто сáмый интересный человек в твоей семье? Пожáлуйста, расскажи́ о нём (о ней).

  20. How old were you when you started .... (to study Russian, to read, to work on a computer, to ride a bike, to drive a car)? - Cкóлько тебе было лет, когда ты нáчал / началá... (учить русский язык, читáть, рабóтать на компьютере, éздить на велосипеде, води́ть маши́ну)?

  21. Ваши вопросы: ask your interlocutor 3-4 additional questions about their biography and their family using new biographical expressions - Задайте несколько вопросов с новыми словами.

3. Review activities (задания для повторения)

Review expressions with Dative case